• وبلاگ : گدايي ِ در ِ جانان به سلطنت مفروش
  • يادداشت : از راه رسيده اربعيني ديگر....
  • نظرات : 0 خصوصي ، 11 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    پاسخ آيسؤال 1755: [برخي از ] شيعيان در روز نهم ربيع الأوّل به مناسبت عيد الزهراء(عليها السلام)مراسم جشن و سرور بر پا مى کنند. در برخى از اين مراسم آنچه از سخنان رکيک، و حتّى خلاف مى دانند، مى گويند; بلکه گاه مردان، خود را به شکل زن در مى آورند! و هنگامى که به آنان تذکّر داده مى شود، به روايت «رُفِعَ القَلَمْ» استناد جسته، و مى گويند طبق اين روايت، اعمال مذکور اشکالى ندارد. آيا اين اعمال، جايز و موجب رضاى خدا و اهل بيت عصمت و طهارت است؟ در صورت عدم جواز، توجيه روايت رفع قلم چيست؟

    پاسخ آية الله مکارم :


    اوّلا: روايتى با عنوان رفع قلم در آن ايّام مخصوص، در منابع معتبر نداريم.


    ثانياً: بر فرض، چنين چيزى باشد (که نيست) مخالف کتاب و سنّت است، و چنين روايتى قابل پذيرفتن نيست، و حرام و گناه در هيچ زمانى مجاز نيست. همچنين سخنان رکيک و کارهاى زشت ديگر.


    و ثالثاً: تولّى و تبرّى راههاى صحيحى دارد، نه اين راههاى خلاف.



    سؤال 470ـ معمولا در مراسم عيدالزهرا کف زدن، پايکوبى، رقص و حتّى امورى را که جميع فقها صريحاً فتوا به حرمت آن داده اند، را مستند به حديث رفع القلم که ذيلا به آن اشاره مى شود، جايز مى دانيد؟ : «وَ اَمَرْتُ الْکِرامَ الْکاتِبينَ اَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ ثَلاثَةَ اَيّام مِنْ ذلِکَ الْيَوْمِ، وَ لا اَکْتُبُ عَلَيْهِمْ شَيْئَاً مِنْ خَطا يا هُمْ کَرامَةً لَکَ وَ لِوَصِيِّکَ»(1)


    آيا اين نوع احاديث از نظر سند معتبر است؟ و بر فرض اعتبار معناى حديث چيست؟



    پاسخ آية الله مکارم :


    اين روايت از نظر سند اعتبارى ندارد; به علاوه مخالف کتاب الله است، و معاذ الله که ائمّه معصومين(عليهم السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در اين ايّام يا غير اين ايّام داده باشند. و بر فرض اعتبار، معناى حديث اين است که اگر کسى لغزشى از او سر زد خداوند او را مى بخشد، نه اين که عمداً آلوده گناه شود.

    پاسخ

    بسيار ممنونم